Logo’s zijn niet meer weg te denken uit de huidige maatschappij. Waar sommige ondernemers al bezig zijn met het ontwikkelen van reclames voor in de ruimte, proberen anderen op traditionele manieren hun logo’s onder de aandacht te brengen. Krachtige logo’s blijven immers lang in het geheugen van mensen hangen.
Echter, waarom is het zo dat we die plaatjes van bedrijven zo goed kunnen onthouden en hoe zorg je ervoor dat je zelf zo’n krachtig logo kunt ontwerpen voor je eigen bedrijf? In deze blog leggen we je het allemaal uit. Lees dus vooral verder om achter 3 aandachtspunten bij het ontwerpen van je logo te komen!
1. Belang van een logo
Laten we beginnen bij het belang van een logo, want waarom heb je zo’n plaatje eigenlijk nodig? Allereerst zorgt een logo ervoor dat mensen direct jouw bedrijf herkennen als ze jouw logo zien. Zonder dat je potentiële klanten hoeven na te denken, weten ze bij welk bedrijf ze een product gaan kopen. Daarbij komt dat een logo een soort visuele weergave is van de merkidentiteit; als een consument jouw logo ziet, weten ze direct waar jouw bedrijf voor staat. De uitstraling van je bedrijf moet dan ook terugkomen in het logo ontwerp. Is dit niet het geval, dan kun je vraagtekens plaatsen bij het feit of dit een geschikt logo is voor jouw onderneming.
2. Kleur en vorm
Een logo is een grafisch ontwerp, waardoor aandacht voor kleur en vorm niet buiten beschouwing gelaten mag worden. Hoewel je misschien de neiging hebt om een logo te ontwerpen met veel verschillende kleuren om de aandacht van je klanten te trekken, is dit sterk af te raden. Niet alleen is het moeilijk om je logo aan te passen, maar ook blijft het logo minder goed hangen en wordt het plaatje minder overzichtelijk. Een consument moet van mijlenver jouw logo kunnen herkennen, wat lastig wordt als de kleuren voor je ogen mengen. Vorm kan hierin ook een belangrijke bijdrage leveren. Daarbij komt dat de vorm bepalend is voor jouw uitstraling: golvende vormen kunnen bijvoorbeeld voor een flow staan, terwijl hoekige vormen juist verwijzen naar ‘strak’ en ‘scherp’.
3. Tijdloos en duurzaam
We hebben het gehad over het belang van een logo en de vormgeving, maar ook is het cruciaal om in acht te nemen dat jouw logo tijdloos moet zijn. Nee, niet oubollig en saai. Maar vooral ook niet gebaseerd op trends en actuele gebeurtenissen. Een mooi voorbeeld van tijdloze logo’s zijn die van bedrijven die voor pride month hun logo’s in de kleuren van de pridevlag hebben omgetoverd. Daarmee blijft het logo van bedrijven zoals hij is ofwel tijdloos, maar wordt het aangepast aan een actuele gebeurtenis. Het logo in zichzelf is daarmee niet gebaseerd op trends en is daarom altijd geschikt als visuele weergave van de merkidentiteit. Om die reden is het uiterst belangrijk om jezelf de vraag te stellen of jouw logo over 10 jaar nog altijd zou passen bij de waarden die jouw bedrijf nastreeft en de identiteit die jouw bedrijf wil uitstralen.
Concluderend kunnen we dus stellen dat de bovenstaande drie punten, het belang van een logo, vorm en kleur en tijdloos en duurzaam, uiterst belangrijke aandachtspunten zijn. Echter zijn er nog veel meer punten waar je op kunt letten bij het logo maken, dus bind je niet vast op deze punten!