Het algoritme voor zoekmachines, niet alleen voor Google, wordt voortdurend bijgewerkt om effectiever en efficiënter te werken. Zie hier het Google algoritme uitgelegd in een eenvoudigere term. Het Google algoritme bestaat uit regels voor zoekmachines of criteria die je moet volgen voor je webpagina. Als je aan meer criteria voldoet, zal Google je webpagina hoger rangschikken. Het Google algoritme is behoorlijk veranderd ten opzichte van vroeger. Een opmerkelijke update van het Google algoritme is het gebruik van pagina ervaring als onderdeel van het rankingsysteem. Dit is een Google algoritme update die vrij nieuw is en nog nooit eerder is gebruikt. De pagina ervaring is hoe gebruikers de prestaties van je website ervaren wanneer ze je website gebruiken. Dat betekent dat Google een hoge positie zal toekennen aan websites die gebruikers een geweldige ervaring kunnen bieden. Dus hoe beter je website werkt, hoe hoger deze zal ranken in de zoekresultaten van Google. Afgezien daarvan zal Google op elke website een visueel detail toevoegen waarmee gebruikers kunnen zien of die website voldoet aan de nieuwe criteria van het Google algoritme.
Je pagina ervaring volgen
Om je webpagina ervaring te controleren, kun je tools downloaden zoals Google Search Console. Deze tool is gratis. Daarnaast biedt tool je een pagina ervaringsrapport waarmee je je webpagina ervaring kunt volgen. Enkele van de details die je in deze tool kunt controleren, zijn de belangrijkste webvitaliteiten, mobiele bruikbaarheid en beveiligingsproblemen. Een van de meest elementaire aspecten die door tools als deze kunnen worden bepaald, is de laadtijd van je webpagina. Het Google algoritme kan en zal bepalen of je website te lang duurt om te laden. Als dat zo is, dan is dat een minpuntje dat in mindering wordt gebracht op je website wanneer deze door Google wordt gerangschikt.
Het verandert constant
Net als alle dingen die met technologie te maken hebben, verandert en update Google voortdurend. Elke update kan een goed of slecht effect hebben op je website ranking. Daarom moet je je website en de zoekmachines nauwlettend in de gaten houden. Bij elke update kan je website hoger of lager worden gerangschikt, afhankelijk van de nieuwe criteria voor het algoritme van de zoekmachine waaraan je webpagina voldoet. Dit kan behoorlijk irritant zijn, omdat je constant veranderingen moet aanbrengen. Dit is vrij normaal als het gaat om het optimaliseren van websites. Daarom heb je teams nodig van individuen die kennis hebben van algoritmen van zoekmachines, ontwerpen van webpagina’s, optimalisaties en andere technische functies.