Het behouden van waardevolle werknemers is van cruciaal belang voor elk bedrijf, helemaal nu de concurrentie om talent hevig kan zijn. Het aantrekken en trainen van nieuwe medewerkers brengt kosten met zich mee, dus het is belangrijk om manieren te vinden om bestaande werknemers te behouden. Daarom bespreken we in deze blog vier effectieve manieren om je werknemers te behouden, zodat jij hier als werkgever de vruchten van kunt plukken.
Een gericht compliment geven
Complimenten spelen een grote rol bij het behouden van je werknemers. Het erkennen van de inspanningen en prestaties van medewerkers is van onschatbare waarde voor hen. Een oprechte waardering voor hun bijdragen kan de motivatie vergroten en het gevoel van betrokkenheid versterken. Zorg er daarom voor dat je werknemers complimenteert en let erop dat de complimenten persoonlijk zijn. In plaats van ‘goed gedaan’ kun je beter kiezen voor een compliment over een specifieke taak. Dit laat werknemers zien dat je doorhebt waar ze mee bezig zijn en hen credits geeft voor iets wat zij gedaan hebben. Ook kun je een compliment op een creatieve manier geven door bijvoorbeeld een, met het compliment bedrukt, Maxilia relatiegeschenk te geven. Op de lange termijn creëert dit een motiverende, positieve werkcultuur.
Doorgroeimogelijkheden aanbieden
Werknemers streven naar groei en ontwikkeling in hun carrière. Het bieden van doorgroeimogelijkheden binnen je bedrijf kan een krachtige stimulans zijn om werknemers mee te behouden. Je kunt loopbaantrajecten creëren waardoor medewerkers hun vaardigheden kunnen verbeteren, nieuwe verantwoordelijkheden op zich kunnen nemen en door kunnen groeien naar hogere posities binnen hun vakgebied. Door middel van regelmatige evaluaties en gesprekken over hun carrièreplanning kun je als werkgever de ambities en doelen van werknemers beter begrijpen en hen ondersteunen bij het bereiken ervan. Dit vergroot de loyaliteit van werknemers en vermindert het risico op talentverloop. Daarnaast helpt het ook bij het professionaliseren van je eigen bedrijf. Je werknemers worden namelijk alleen maar slimmer en professioneler.
Geschenken
Geschenken zijn een tastbare manier om waardering te tonen voor de inzet van werknemers. Je kunt op allerlei manieren cadeaus geven, zoals bij een mijlpalen, als teken van waardering of als beloning voor behaalde doelen. Dit kunnen materiële geschenken zijn, zoals cadeaubonnen, een fles wijn of bedrijfstechnische beloningen, zoals een bezoek aan een professioneel event of een teamuitje. Het belangrijkste is dat het geschenk zorgvuldig wordt gekozen en aansluit bij de voorkeuren en interesses van je werknemers. Je kunt bijvoorbeeld ook paraplu’s bedrukken met je bedrijfsnaam of logo en deze aan het eind van de zomer cadeau doen. Dit is een handig geschenk gezien de regenval in de herfst en helpt ook gelijk bij het vergroten van je naamsbekendheid. Op deze manier voelen werknemers zich gewaardeerd en gemotiveerd om zich verder in te zetten.
Secundaire arbeidsvoorwaarden
Naast het salaris kijken werknemers ook naar secundaire arbeidsvoorwaarden bij het overwegen van een baan. Kijk daarom naar de secondaire arbeidsvoorwaarden die je je werknemers biedt en kijk wat concurrenten aanbieden. Zitten jullie op één lijn, bied je meer aan of bied je juist minder aan? Ga in gesprek met je werknemers en vraag naar hun meningen en ideeën. Je kunt tijdens deze gesprekken van alles leren. Je krijgt hierdoor ook een beter begrip van de situatie vanuit het perspectief van je werknemers. Kijk welke secundaire arbeidsvoorwaarden je kunt toevoegen of aanpassen om je werknemers te motiveren en te behouden.