Het is de irritatie van veel ondernemers: klanten die te laat of helemaal niet betalen. Een grote ergernis en volledig terecht, maar gelukkig is er iets wat je hieraan kunt doen. Wanneer je een factuur uitstuurt zit hier altijd een betaaltermijn aan vast, maar lang niet iedereen houdt zich hieraan. Er wordt veel gekozen voor een betaaltermijn van 30 dagen, maar dit is erg lang en dit kan een negatieve invloed hebben op de cashflow. Hoe zorg je dat klanten op tijd gaan betalen? Hier lees je meer!
Schakel de juiste hulp in
Wanneer je al enige tijd als ondernemer werkt, heb je waarschijnlijk al een mooie cirkel van klanten opgebouwd. Klanten die jou voorzien van werk en waar je niet zomaar afscheid van wilt nemen. Het kan voorkomen dat er klanten tussen zitten die niet op tijd betalen. Hoe zorg je ervoor dat dit veranderd? Een van de mogelijkheden is het inschakelen van hulp. Onder andere via Debbt.com kun jij jouw creditmanagement gaan optimaliseren en je cashflow verbeteren. Je kunt hier jouw openstaande vorderingen indienen; een extern bureau gaat hier dan mee aan de slag. Zo krijg je jouw facturen sneller betaald.
Communiceer beter over de betalingstermijn
Je hebt altijd een betalingstermijn op de factuur staan, maar het is nog beter om dit vooraf goed af te spreken. Vermeld het bijvoorbeeld in de offerte, in een orderbevestiging of in de algemene voorwaarden van jouw bedrijf. De betalingstermijn valt tussen de 14 en 30 dagen. Je kunt ook factureren in delen, dit komt veel voor bij langere projecten. Het is belangrijk om dit vooraf goed met je klant te bespreken, zodat hier geen onduidelijkheid over gaat bestaan.
Een van de manieren waarop jij ervoor kunt zorgen dat klanten betalen, is door te kiezen voor vooruitbetaling of aanbetaling. Vooraf betalen betekent dat het risico voor jouw bedrijf kleiner is. Let er hierbij wel op dat er regels zijn vastgelegd over de aanbetaling. Voor zowel bedrijven als consumenten zijn er wettelijke bepalingen waar je je aan moet houden. Zorg ervoor dat je hiervan op de hoogte bent voordat je dit aanvraagt.
Nieuwe klanten? Check ze vooraf
Wanneer je met een nieuwe klant in zee gaat, weet je niet of ze ook daadwerkelijk (op tijd) zullen betalen. Dit is enerzijds een kwestie van goed vertrouwen, maar het is ook een grote gok. Daarom is het slim om vooraf de kredietwaardigheid en het betalingsgedrag van een bedrijf te controleren. Vraag bijvoorbeeld een aanbetaling aan of kies voor een krediet inzage: hiervoor kun je ook externe partijen inschakelen. Zie je bijvoorbeeld dat een bedrijf dichtbij faillissement aanzit, dan kun je er nog voor kiezen om de samenwerking te beëindigen.