Laten we eerlijk zijn, de meesten van ons zijn geen fan van boekhouden. Als ondernemer ben je waarschijnlijk niet gestart met je bedrijf omdat je zo enthousiast was over administratie. Het is tijdrovend, er zijn allerlei regels om aan te voldoen, en het voelt soms als een last. Maar als je je boekhouding slim aanpakt, kan je efficiënter werken, inzicht krijgen in je financiën en profiteren van belastingvoordelen waar je recht op hebt. Daarom delen we hier 5 handige tips van zwolse-adviesgroep.nl om je boekhouding op een slimme manier te organiseren, zodat je er niet onnodig veel tijd aan kwijt bent en tegelijkertijd voldoet aan alle wettelijke verplichtingen.
Doe het (deels) zelf
Ben je nog steeds geld kwijt aan een administratiekantoor of accountant om je bonnetjes te verwerken en je btw-aangifte te doen? Nou, met een slim boekhoudprogramma kun je veel van dat werk zelf doen, zonder dat het je veel extra tijd kost.
Automatiseer waar het kan
Wist je dat je vaak je boekhoudprogramma kunt koppelen aan andere software die je in je bedrijf gebruikt? Denk aan klantgegevens uit je CRM, je kassasysteem, webshop, voorraadbeheer, salarisadministratie of rapportagetools. Als je ze met elkaar verbindt, praten deze programma’s met elkaar en worden de cijfers automatisch en foutloos in je administratie verwerkt, zonder dat jij er iets voor hoeft te doen. Dat bespaart niet alleen tijd, maar vermindert ook de kans op fouten in je boekhouding.
Wees consequent in je administratie
Dingen worden altijd makkelijker als je ze regelmatig doet. Niet alleen omdat je een gewoonte opbouwt, maar ook omdat het geen enorme berg werk meer is. Dus, probeer je boekhouding regelmatig bij te werken. Laat die documenten niet weken of maanden liggen voordat je eraan begint, maar neem bijvoorbeeld eens per week de tijd om ze te verwerken. Dat maakt het een stuk overzichtelijker!
Gebruik het inzicht in je cijfers
Als je je boekhouding goed op orde hebt, heb je altijd een helder overzicht van hoeveel geld er in je bedrijf komt en gaat. Je weet dan ook precies wat je grootste kosten zijn en waar je eventueel kunt besparen. Dit inzicht heb je direct, zonder te hoeven wachten op een jaarverslag van de boekhouder over het afgelopen jaar. Het is dus meteen beschikbaar!
Schakel experts in
Ken je alle ins en outs van fiscale regelingen? Weet je precies welke kosten je mag aftrekken en welke niet? Tenzij je dagelijks met subsidies en belastingregels bezig bent, is het lastig om dit allemaal bij te houden. En dat is zonde, want je zou wel eens flinke voordelen kunnen missen! Accountants en financiële experts zijn juist gespecialiseerd in deze materie. Dus waarom zou je hen niet om advies vragen? Zo voorkom je dat je vergeet zakelijke kosten te declareren of subsidies laat liggen. Het kan je echt geld besparen!