Je bent net begonnen als ZZP’er en bent dolenthousiast. Dat is logisch, want je gaat eindelijk je droom najagen om onafhankelijk van een baas te werken. Zelf je werktijden, opdrachten en tarief bepalen – kom maar op!
Ondernemen is een vak apart en kan specifieke uitdagingen bieden. Waar moet je eigenlijk op letten als je gaat starten als ZZP’er? Dat bespreken we in dit artikel, van opdrachten werven tot randzaken regelen.
Klanten en opdrachten aantrekken
Zodra je ingeschreven bent bij de Kamer van Koophandel (KvK), kun je starten met het werven van klanten en opdrachten. Dat is makkelijker gezegd dan gedaan, want hoe doe je dat eigenlijk? Een manier is om bestaande connecties binnen je branche te benaderen. Let wel goed op een eventueel concurrentiebeding vanuit loondienst.
Ben je parttime ondernemer? Bespreek dan altijd met je baas dat je ook actief bent als ZZP’er binnen de branche. Zo ben je transparant en kun je aparte afspraken met elkaar maken, zodat er geen onnodige problemen ontstaan die jouw ondernemerschap in de weg zitten.
Als ondernemer heb je een goede marketingstrategie nodig om jouw diensten of producten onder de aandacht te brengen. Zo kun je naast je bestaande netwerk gebruikmaken van platformen waar je jouw diensten aan kunt bieden. Ook kun je investeren in online campagnes, een goede SEO (zoekmachine optimalisatie) en je social media kanalen.
Werk je in een populaire branche waar er veel vraag is naar personeel? Vergeet dan zeker niet om actief te zijn op LinkedIn!
Wat als een klant niet betaalt?
Waar je als zelfstandig ondernemer altijd rekening mee moet houden: de niet-betalende klant. Dit kan een hoop stress opleveren, omdat je als ZZP’er ook je eigen rekeningen moet kunnen betalen. Het is van belang dat je contact zoekt met je klant om een herinnering te sturen of de reden te achterhalen. Kom je er uiteindelijk niet uit met je klant, dan kan het verstandig zijn om een advocaat in te schakelen.
Een bureau voor incasso Den Bosch stuurt eerst een herinnering naar je klant. Vaak is dat afdoende, maar in sommige gevallen moet de advocaat meerdere sommeringen sturen. Mocht de klant alsnog verzuimen de factuur te betalen, dan kun je als ZZP’er twee dingen doen: ervoor kiezen de klant te laten gaan of een juridisch proces opstarten. Kies je voor het laatste, dan staat de advocaat van het incassobureau je bij.
Gaat om een kleine rekening en eenmalige situatie, dan kun je ervoor kiezen om de situatie te laten varen. Het incassobureau werkt met een ‘no cure – no pay’ constructie, wat betekent dat je ze alleen hoeft te betalen als ze succesvol zijn. Dat is wel zo fijn, want geldzorgen heb je al genoeg.
De randzaken
Als laatste bespreken we de randzaken. Dat betekent dat je al jouw administratie op orde moet houden. Het is van belang dat je jouw uren registreert, je omzetbelasting op tijd betaalt en je boekhouding op orde hebt. Er zijn gelukkig een hoop tools die je daarbij kunnen helpen. Webinars van de KvK, informatie op de website van de belastingdienst, e-boekhouding en banken voor ZZP’ers met geïntegreerde pakketten die al jouw administratie, boekhouding en belasting in één klap registreren. Kilometers registreren voor zakenreizen en in beeld brengen wat aftrekbaar is van de belasting, hoort er ook bij.
Maak minimaal eens per week tijd voor je administratie of huur een goede boekhouder in om je te helpen; zo weet je zeker dat je alles op orde hebt.