Er zijn nog maar weinig bedrijven die vandaag de dag niet met digitale transformatie te maken krijgen. Dit kan eenvoudig gaan, maar het kan ook een ingewikkeld proces zijn, afhankelijk van hoeveel er moet veranderen en wat jouw werknemers er al van weten. Het doel van dit proces is om processen binnen de organisatie te optimaliseren, de ervaring voor klanten beter te maken en uiteindelijk ook meer winst te maken. Maar hoe gaat digitale transformatie binnen een organisatie in zijn werk? Dat vertellen we je in dit artikel!
Stap 1: Migratie naar de Cloud
De digitale transformatie binnen een bedrijf begint bij het migreren van bestanden en processen naar de Cloud. De migratie naar de Cloud zorgt ervoor dat bestanden en processen voor iedereen binnen het bedrijf toegankelijk worden, zonder dat er over en weer gemaild hoeft te worden. Dit is nooit een simpel proces, aangezien de infrastructuur binnen de organisatie er vaak voor op de schop moet. Alles waar jouw werknemers mee werken, moet immers verplaatst worden naar een online omgeving. Een succesvolle Cloud migratie is de perfecte basis voor een geslaagde digitale transformatie binnen een bedrijf.
Stap 2: Een nieuwe datastrategie
Als de migratie naar de Cloud succesvol is verlopen, is de volgende stap het realiseren van een nieuwe datastrategie. Het doel hiervan is om meer waarde toe te voegen voor klanten. Alle data die je op kunt en mag slaan, geeft je de mogelijkheid om meer inzicht te krijgen. Dit kan op steeds geavanceerdere manieren gerealiseerd worden. Het is belangrijk om een goede data strategie te bepalen voor je bedrijf waarmee je meer waarde toe gaat voegen voor jouw klanten. Hoe ga je hun ervaring verbeteren aan de hand van de data die je verzamelt? Werk de strategie goed uit en bekijk deze van tijd tot tijd een keer kritisch, bijvoorbeeld aan de hand van feedback van klanten.
Stap 3: Het uitvoeren van je nieuwe strategie
Wanneer de nieuwe datastrategie goed uit is gewerkt, ga je aan de slag met manieren vinden waarop je de strategie het beste kunt uitvoeren. Denk bijvoorbeeld aan bepaalde tools die je kunt gebruiken voor het analyseren of automatiseren van klantprocessen. Je wil immers wel dat de data die je ophaalt de inzichten geeft die je nodig hebt. Is dit na het implementeren van je nieuwe strategie niet helemaal het geval, dan is het verstandig om de strategie te herzien. Heb je uiteindelijk de juiste strategie te pakken, dan is het nog belangrijk om te zorgen dat de veranderingen deel uit gaan maken van de dagelijkse routines van de werknemers binnen de organisatie. Een manier om dit te doen is het organiseren van trainingen.