Ondanks de uitdagende omstandigheden tijdens de wereldwijde pandemie lukte het Fairphone in 2020 snel op te schalen, was ze winstgevend en namen volgers van haar initiatieven toe
Fairphone, de Nederlandse sociale onderneming die ethische smartphones produceert, heeft zijn Impactrapport 2020 uitgebracht waaruit blijkt dat het bedrijf snel opschaalt en daardoor succes krijgt met haar manier van werken in de elektronica-industrie. De groei van de invloed en impact van Fairphone viel samen met een omzetstijging van 87% en winstgevendheid van het bedrijf in 2020, waarmee het haar vooruitgang aantoont in het creëren van een markt voor ethisch geproduceerde telefoons. Door deze mijlpaal te bereiken daagt Fairphone andere spelers in de industrie uit de lat hoger te leggen op het gebied van duurzaamheid en eerlijke productie.
Het Fairphone Impactrapport wordt jaarlijks gepubliceerd om de voortgang van het bedrijf in kaart te brengen met betrekking tot de productie van de meest eerlijke en milieuvriendelijke telefoons en het motiveren van de industrie verantwoordelijker te handelen. Het rapport biedt de laatste voortgangsrapportage van de Key Performance Indicators van het bedrijf. De hoogtepunten zijn onder meer:
● Aantal verkochte telefoons: het aantal verkochte telefoons steeg met 76%. Fairphone verkocht bijna 95.000 telefoons in 2020, naast accessoires, modules & reserveonderdelen, vergeleken met 53.000 telefoons in 2019.
● Percentage teruggenomen versus verkochte telefoons in Europa: Fairphone stelde zich in 2020 als doel ten minste 14% van de verkochte Fairphones te compenseren door oude apparaten in te zamelen via zijn terugnameprogramma en het overtrof dit doel: het bedrijf compenseerde 18% van verkochte Fairphones. In 2021 stelt het bedrijf zich als doel 45% terug te nemen, e-waste buiten de EU meegerekend.
● Gemiddeld percentage van 8 focusmaterialen eerlijk ingekocht: Naast actualisering en uitbreiding van de KPI’s voor eerlijke materialen zijn ongeveer 56% van de acht focusmaterialen van Fairphone eerlijk ingekocht, een stijging ten opzichte van 25% in 2018 en 32% in 2019. De 8 focusmaterialen werden gekozen omdat dit de materialen zijn die de elektronica-industrie het grootste potentieel bieden om een positieve impact te creëren. Vanaf dit jaar verhoogt Fairphone haar ambitie: 70% van 14 eerlijke materialen integreren in 2023.
● Aantal mensen dat profiteert van de sociale interventies van Fairphone: in 2020 hebben 10.717 mensen geprofiteerd van de sociale interventies van Fairphone, tegenover 5.296 in 2018 en 7.839 in 2019. Deze KPI geeft weer hoeveel personen hebben geprofiteerd van sociale, ecologische en/of economische interventies van Fairphone in mijnen en fabrieken.
● Invloed op de industrie: Fairphone blijft zorgen voor een grotere impact binnen de elektronica industrie, aangezien haar invloed elk jaar groter wordt. Hoewel invloed moeilijk te kwantificeren is, meet Fairphone de impact op de sector op basis van een systeem dat punten toekent aan bedrijven die Fairphone’s initiatieven volgen gebaseerd op grootte, invloed en marktwaarde. In 2020 behaalde Fairphone 31 invloedpunten door haar samenwerkingen met bedrijven als Glencore, Tesla en /e/OS, een aanzienlijke stijging in vergelijking met 10 in 2018 en 13 in 2019.
Eva Gouwens, CEO van Fairphone stelt: “Elk jaar stijgen onze verkoopcijfers gestaag en in 2020 hebben we voor het eerst sinds 2014 winst gemaakt. We zijn blij dat we het jaar met zwarte cijfers hebben beëindigd, ook al hebben we ons pre-Covid verkoopdoel niet gehaald, deden we het veel beter dan verwacht. Dit is een belangrijke mijlpaal voor ons en we willen doorgaan met deze opwaartse financiële trend. Door een levensvatbare markt voor ethische consumentenelektronica te bouwen willen we de hele industrie inspireren verantwoordelijker te handelen. Om een inspirerend voorbeeld te kunnen zijn moeten we laten zien dat we financieel gezond en commercieel succesvol zijn terwijl we meer ethische keuzes maken in ons bedrijf en de keten.
2020 Was ook het jaar waarin we de schaalbaarheid van onze impact lieten zien en onze invloed op de sector aanzienlijk groeide – met de lancering van initiatieven zoals de Fair Cobalt Alliance, die we van plan zijn uit te breiden en andere spelers uit de sector uitnodigen mee te doen. Stel je voor dat de grootste bedrijven in de technologiesector hun keten ook maar een fractie zouden verschuiven naar eerlijke materialen, of zelfs een fractie van onze impactprogramma’s zouden opschalen, wat voor een verschil we dan zouden maken in de wereld. Dat is waarom we de industrie uitnodigen ons voorbeeld te volgen om ethisch in te kopen en deel te nemen aan onze impactprogramma’s en zo de ethische keten helpen op te schalen.”
Lees ook: Een fotoboek voor je mooiste herinneringen